A Veszprémi Érseki Főiskola Kutatói Ösztöndíjprogramot hirdet a 2023/24-es tanév tavaszi félévére, melynek célja a Főiskola hallgatói kutatói tevékenységének megerősítése és színvonalának javítása. Pályázatot adhatnak be a Veszprémi Érseki Főiskolán folyó alapszakokon (BA), mesterszakon (MA), osztatlan tanári szakokon, felsőoktatási szakképzésekben, szakirányú továbbképzésekben, részismereti képzésekben, nappali, esti és levelező munkarendben, állami ösztöndíjas/államilag támogatott és önköltséges/költségtérítéses képzésben részt vevő, magyar és idegen nyelven tanulmányokat folytató hallgatók. A pályázat teljes szövege és a pályázati adatlap elérhető.
Hallgatói Tanulmánykötet
A kötetben szereplő írások diszciplínájuk kiemelt kutatási területeiről, széleskörűen kutatott és napjainkban is központi jelentőségű témakörökkel foglalkoznak. Az ösztöndíjasok egy-egy esetben elméleti, más esetben elméleti és empirikus kutatást végeztek mentortanáraik irányítása mellett.
Csima Zsolt két tanulmánnyal járult hozzá a kötethez. Az első mű a hitoktatás hatékonyabbá tételéhez fogalmaz meg módszertani ajánlásokat, a második pedig az érzelmi nevelés fontosságát és a zene e területre kifejtett hatását elemzi. Kaiser Renáta munkájának középpontjában a gyermekek tanulási képességeit fejlesztő, az iskolai oktatás során alkalmazható játékok és gyakorlatok állnak. A hallgatók kutatását Bognárné dr. habil. Kocsis Judit, a Pedagógia Tanszék vezetője mentorálta.
Adorjánné Jeczuska Nikolett a szakirodalom alapján a pedagógusok szemszögéből tekintette át a család és az iskola együttműködésének jelentőségét és formáit. A hallgató mentora Kaszásné dr. habil. Leveleki Magdolna, a Szociális Tanulmányok Tanszék vezetője volt.
Papp Hanna tanulmánya szintén elméleti munka, amelynek keretében a feldolgozott irodalmakon keresztül mutatja be, hogy a fiatalkori szuicid magatartás kialakulásában a gyermekkori abúzusok milyen szerepet játszanak. Mentortanára Dr. Ivony Éva docens volt.
Az ösztöndíjas hallgatók írásai mellett a kötetben közreadjuk két szociális munka alapszakos hallgató tanulmányát is. Pénzes Richárd az iskolai erőszak egyik formáját, az online zaklatás (bullying) témakörét vizsgálta, míg Szabó Éva a Magyar Honvédség szociális ellátási formáit és érdekvédelmi tevékenységét foglalta össze.
Prezentációk
Ösztöndíjas hallgatóink közül többen a 2022/23-as tanév őszi és tavaszi félévében az Ösztöndíj Bizottság által szervezett házi rendezvények keretében adtak számot empirikus kutatási eredményeikről. Az őszi félévben a kisebb létszámú pályázó miatt hallgatói workshopnak, míg a tavaszi félévben műhelykonferenciának adott otthont a főiskola. Az események összefoglalóját a tavaszi félévvel kezdjük.
A 2023. június 14-én megtartott műhelykonferenciát a főiskola rektora, Dr. Sebestyén József nyitotta meg, aki nyitóbeszédében a kutatói utánpótlás jelentőségét, a tudományos kutatói munka támogatását hangsúlyozta. Ezt követően a mentortanárok rövid felvezetői a hallgatók eredményeit és kutatási területeik fontosságát méltatták. A pedagógia szakterületéről Csima Zsolt előadásában megismerhettük a zenének a gyermekek érzelmi nevelésében betöltött jelentőségét, míg Németh Gábor a szakiskolákban tapasztalható lemorzsolódás csökkentésének intézményi programjára tett javaslatot. Mindkét hallgató mentora Bognárné dr. habil. Kocsis Judit tanszékvezető volt.
A szociális munka alapképzési szakos hallgatók közül Zimmermann Tímea a szuburbanizációs folyamatok okait tárta fel egy Fejér megyei kistelepülés külterületén élő családok vizsgálatán keresztül. Mentortanára Kaszásné dr. habil. Leveleki Magdolna tanszékvezető volt. Szép Krisztián kutatása a balatonfüredi szociális szolgáltató intézményrendszer működését vette górcső alá. Munkáját Magvas Mária mesteroktató mentorálta. Majd két előadás is foglalkozott a fiatalok körében megjelenő deviáns magatartásokkal. Tomkó Judit az alkoholfogyasztás előfordulásának okait, Kotroczó Viktória pedig a családszerkezet és a deviáns magatartások összefüggéseit vizsgálta. Az előbbi hallgató mentora Győri Piroska mesteroktató, az utóbbié Dr. Ivony Éva docens volt.
Az iskolai szociális munka szakirányú továbbképzési szakról Németh-Molnár Orsolya kérdőíves kutatásában arra keresett választ, hogy a koronavírusjárvány első hulláma idején a közoktatásban bevezetett távoktatás mennyiben befolyásolta a kisgyermekes családok életét.
Az őszi félévben egy fő ösztöndíjas hallgató prezentálta hallgatói workshop keretében a kutatási eredményeit. Birkás Viktória az alkohol- és drogfogyasztás elterjedtségét vizsgálta hajléktalanok körében. Az utóbbi két hallgató munkáját Dr. Ivony Éva mentorálta.
Képes összefoglaló
A Veszprémi Érseki Főiskola 2020-ban elindított fejlesztési célkitűzései között kiemelt szerepet kapott a hallgatók kutatói tevékenységének megerősítése, a kutatói kompetenciák fejlesztése, illetve a kutatásalapú tanulási, ismeretszerzési kultúra intézményi megteremtése, kialakítása. E célkitűzések megvalósítását többek között a 2022/23-as tanévtől elindított Kutatói ösztöndíjprogram is biztosítja, amelynek keretében a hallgatók empirikus kutatás és/vagy tanulmányírás kategóriákban pályázhatnak támogatásra.
Beszámolók:
2023/24-es tanév
Hallgatói Tanulmánykötet 2024
2022/23-as tanév
Hallgatói Tanulmánykötet 2023
Pályázati kiírások:
Kutatói Ösztöndíjprogram a 2023/24-es tanév tavaszi félévére
Kutatói Ösztöndíjprogram a 2023/24-es tanév őszi félévére
Kutatói Ösztöndíjprogram a 2022/23-as tanév tavaszi félévére
A Veszprémi Érseki Főiskola Kutatói Ösztöndíjprogramot hirdet a 2022/23-as tanév őszi félévére, melynek célja a Főiskola hallgatói kutatói tevékenységének megerősítése és színvonalának javítása. Pályázatot adhatnak be a Veszprémi Érseki Főiskolán folyó alapképzésekben (BA, BSc), felsőoktatási szakképzésekben, szakirányú továbbképzésekben, részismereti képzésekben, nappali, esti és levelező munkarendben, állami ösztöndíjas/államilag támogatott és önköltséges/költségtérítéses képzésben részt vevő, magyar és idegen nyelven tanulmányokat folytató hallgatók. A pályázat teljes szövege és a pályázati adatlap elérhető.