Hallgatói tájékoztató a szociálpedagógia alapképzési szakról
A Veszprémi Érseki Főiskola a 2024/2025. tanévtől szociálpedagógia alapképzési szak indítását tervezi nappali és levelező munkarendben.
A Veszprémi Érseki Főiskola azon kevés felsőoktatási intézmény közé tartozik, melyek párhuzamosan kínálnak alapszakon szociálismunkás-képzést – 1995 óta – és szociálpedagógus-képzést – 2024 szeptemberétől. Abban egyedülálló a Veszprémi Érseki Főiskola, hogy – 2024 februárjától – a szociálpedagógia alapszakon végzett hallgatók is az intézményben folytathatnak mesterszintű tanulmányokat „feltétel nélküli bemenetű” szociális munka mester szakon.
A jogszabályok szerint a szociális munka és a szociálpedagógia alapszakos végzettség ugyanazoknak a munkaköröknek a betöltésére jogosít, a teljes gyermekvédelmi és szociális rendszerben. Egy skót szerző szerint „… a modern szociális munka a kockázatkezelési tevékenységre és problémamegoldásra összpontosít. A szociálpedagógia azonban a társadalmi cselekvést helyezi előtérbe, miközben a nevelés révén igyekszik az egyéneknek eszközöket biztosítani problémáik megoldásához és körülményeik megváltoztatásához.”[1] Tehát mindkét hivatás gyakorlói emberek életét megnehezítő társadalmi problémákkal foglalkoznak, de képzésük során különböző megközelítésekkel való munkavégzésre készülnek fel. A Veszprémi Érseki Főiskola szociálpedagógia szakján is a teljes életút bármely pontján járó emberek segítésére készíti fel hallgatóit, nem csak gyerekek, fiatalok, illetve ezek családjai segítésére.
Főiskolánk lehetőséget ad a szociális segítés néhány alapkérdésének a keresztény hit, a katolikus vallás megközelítése alapján való megismerésére. A jelentkezésnek és a diplomaszerzésnek ugyanakkor nem feltétele a katolikus vallás gyakorlása. Istenben nem hívő hallgatóink műveltségüket gyarapíthatják a hitre, a Katolikus Egyházra irányuló ismeretek szerzésével.
A KÉPZÉS TARTALMA, FELÉPÍTÉSE
A szociálpedagógia alapszakot nappali és levelező munkarendben indítjuk, 2024 szeptemberétől. A képzés időtartama 7 félév, a diplomaszerzés feltétele 210 kredit teljesítése. A levelező munkarendben havonta 3 napon zajlik az oktatás. A hallgatók az 1-5. félévben terepgyakorlatokat, a 4. és 5. félév közötti nyári szünetben táboroztatási gyakorlatot teljesítenek. A 6. félévben a hallgatók intenzív terepgyakorlatot teljesítenek, tantermi órán csak a gyakorlatok tapasztalatainak feldolgozása történik. A hallgatók az 5-7. félév során szakdolgozatot készítenek, és azt a záróvizsgán megvédik. A záróvizsga része továbbá a képzés során szerzett ismeretekről való számot adás, vizsgatételek kifejtésével.
Az oktatás során a hallgatók elméleti ismereteket szereznek, szakmai készségeiket fejlesztik, értékeket ismernek meg, és gyakorlati jártasságokat alakítanak ki.
A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
- a szociálpedagógia, szociális munka elmélete, gyakorlata, munkaformái és módszerei 53 kredit;
- társadalomismeret 28 kredit;
- társadalom és szociálpolitika 12 kredit;
- pszichológia 28 kredit;
- pedagógia 24 kredit;
- jog és jogi igazgatás 9 kredit;
- egészségügyi és egészségtudományi ismeretek 6 kredit.
A szakdolgozathoz rendelt kreditérték: 10 kredit
A szabadon választható tárgyak kreditértéke: 10 kredit
Az oktatás kreditrendszerben, korszerű módszerekkel folyik, hatékonyságát informatikai eszközök segítik.
Szakmai gyakorlatok
Laikus gyakorlat
Terepgyakorlat és esetmegbeszélés I.: Családokat segítő szolgáltatások
Terepgyakorlat és esetmegbeszélés II.: Gyermekjólét, gyermekvédelem
Terepgyakorlat és esetmegbeszélés III.: Idős vagy fogyatékossággal élő emberek ellátása
Táboroztatási gyakorlat (Nyári gyakorlat a 4. félév után)
Terepgyakorlat és esetmegbeszélés IV.: Szenvedély- és pszichiátriai beteg vagy hajléktalan emberek ellátása
Intenzív terepgyakorlat I. (Jóléti ellátás)
Intenzív terepgyakorlat II. (Korrektív ellátás)
Intenzív terepgyakorlatok esetmegbeszélése
Szakmai gyakorlat részletes leírása
A hallgatók a fentiekben felsorolt szakmai gyakorlatokat teljesítik szociális szolgáltatásokat nyújtó intézményekben, azok kijelölt munkatársai, mint tereptanárok irányításával. A gyakorlatok tapasztalatainak feldolgozását a hallgatói csoportok tantermi órákon végzik. A terepgyakorlatok órái 60 perc, a feldolgozó szemináriumok 45 perc hosszúságúak.
A gyermekjóléti/szociális ellátásban foglalkoztatottként vagy önkéntesként dolgozó hallgatók gyakorlataikat nem teljesíthetik abban az intézményben, mely őket foglalkoztatja.
A hallgató akkor teljesítheti annál az intézménynél gyakorlatát, mely munkaviszonyban vagy önkéntesként foglalkoztatja, ha az intézmény térségi ellátást nyújt, és a hallgató számára reálisan nem érhető el másik szolgáltató. Ilyen esetben a gyakorlat megszervezésére külön szabályok vonatkoznak.
MILYEN VÉGZETTSÉGET NYÚJT A KÉPZÉS?
A követelményeket sikeresen teljesítő hallgatók alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat szereznek, a szakképzettség megnevezése: szociálpedagógus, angol megnevezése: Social Pedagogue.
HOL LEHET A VÉGZETTSÉGGEL ELHELYEZKEDNI?
Végzett hallgatóink a szociális szféra minden területén jogosultak munkát vállalni: önkormányzati és állami intézményeknél; civil, egyházi és karitatív szervezeteknél; családsegítő és gyermekjóléti szolgálatoknál; idősek otthonában; karitászszervezeteknél; alkohol- és drogambulancián; hajléktalan emberek ellátásában; fogyatékosok intézményeiben; mindenütt, ahol lehetőség van a szociális problémák hivatásszerű kezelésére.
Diplomát szerzett hallgatóink jelentkezhetnek mester szintű képzésre. Főiskolánk szociális munka szakon, levelező munkarendben kínál mesterképzést, mely a szociálpedagógia alapszakról is „feltétel nélküli bemenetű”.
KIKET VÁRUNK HALLGATÓKNAK?
Az alapképzési szakra olyan hallgatókat várunk, akik
- részt kívánnak vállalni társadalmi problémák kezelésében;
- segíteni kívánják a problémákkal való megküzdésben a társadalmi problémák által sújtott személyeket, családokat, csoportokat;
- pedagógiai szempontokat és ismereteket is alkalmazni kívánnak segítőként végzendő munkájukhoz,
- akik projektekben és a segítői eszköztár más módon történő fejlesztéseiben is szívesen részt vennének,
- magas szintű motivációval rendelkeznek egyéni és csoportos tanulásra;
- értelmiségiként kívánnak élni hivatásuk gyakorlásán túl is;
- amennyiben hívő keresztények, nem csak ismerik, de követik is a tanításokat;
- amennyiben nem hívő emberek, akkor is ismerik a keresztény tanításokat.
Különösen a levelező tagozatra várunk olyan hallgatókat, akik a szociális ellátások területén dolgoznak, és ahhoz kívánnak diplomát szerezni.
MIÉRT VÁLHATNAK EMLÉKEZETESSÉ AZ ITT ELTÖLTÖTT ÉVEK?
Veszprém a Dunántúl és az Érseki Főegyházmegye központja, egyetemi és diákváros. Kedvező fekvése – a Bakony és a Balaton találkozási pontja – számos lehetőséget nyújt hallgatóinknak a sportolásra, kirándulásra, pihenésre.
- A főiskola szellemisége, a baráti összejövetelek, a kulturális rendezvények, a szakmai viták egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallgatók a szakmai felkészülés mellett közösségi élményekkel is gazdagodjanak.
- Főiskolánk a városközponthoz, a vasútállomáshoz és az autóbusz pályaudvarhoz egyaránt közel, a város csendesebb részén, festőien szép természeti környezetben, erdős-ligetes területen helyezkedik el, mintegy főiskolai campust képezve. Jó lehetőséget kínál az elmélyült szellemi munkára.
[1] Lásd: Csók Cintia: A szociálpedagógia nyomában. 5. oldal https://ojs.lib.unideb.hu/parbeszed/article/view/12227/10825