Kutatói Ösztöndíjprogram – Tanulmánykötet 2023

vef hallgatoi tanulmanykotet v2

A Veszprémi Érseki Főiskola negyedik olyan kötete készült el, melyben a tehetséggondozás részeként hallgatóink kutatási eredményeit tesszük közzé. Az előző kötetekben a VÉF Intézményi Tudományos Diákköri Konferencia előadásait olvashattuk, idén pedig a Főiskola által kiírt Kutatói Ösztöndíjprogram nyertes hallgatóinak munkái jelennek meg, kiegészítve olyan hallgatók által írt tanulmányokkal, melyek közzétételre érdemesek és a hivatásuk elsajátítására készülő diáktársak figyelmére is méltóak.

Kötetünk első tanulmányában Csima Zsolt arra a kérdésre keres választ, hogy mennyire tudja a hitoktatás a tantárgy tanítása során a használt fogalmakat érthetőbbé tenni, elégedettek-e a hitoktatás tartalmával a hitoktatásban résztvevő felek, milyen irányú változtatásokat igényel a hitoktatás/katekézis, miként lehet hatékonyabban motiválni a feleket a hitoktatásban. A szerző második tanulmánya az érzelmek és a zene összefüggésit tárgyalja. A szakirodalmi áttekintést egy mérés ismertetése követi, amely a zene fiziológiai és érzelem-transzfer-hatását vizsgálja, választ keresve arra, hogy képes-e a zene közvetlenül befolyásolni a vegetatív idegrendszert és így a test működését, ill. képes-e az érzelmek közvetítésére.

Kaiser Renáta Játék a fejlesztésben című írásában a tanulási nehézségek, képességek, készségek fejlesztésében használható játékokkal foglalkozik, olyan kipróbált és a gyerekeknél hatékony, kedvelt és bevált játékokkal, gyakorlatokkal, melyeket hasznosítani lehet a  mindennapi iskolai munka során az osztályban adódó problémák esetén és a fejlesztő munkáknál.

Papp Hanna A gyermekkori abúzusok szerepe a fiatalkori szuicid magatartás kialakulásában című munkájában a szakirodalom alapján tekinti át a gyermekbántalmazás típusait, a bántalmazás következményeit és hatását a deviancia kialakulására, valamint bemutatja a traumára adott reakciók választípusait. Külön hangsúlyt fektet a gyermekkori bántalmazás egy fontos következményére, az önsértő viselkedésre és az öngyilkosságra, illetve kitér az öngyilkosság definíciói, típusai és rizikófaktorai mellett a megküzdési mechanizmusokra is.

Adorjánné Jeczuska Nikolett dolgozatában a család és az iskola kapcsolatával foglalkozik, és arra keres választ, mennyire hatékonyan működnek a két intézmény között a különböző kapcsolattartási formák, képesek-e segíteni a nevelési célok megvalósulását, illetve milyen hiányosságok mutatkoznak az iskola és a család együttműködésében a kutatási eredmények alapján.

Pénzes Richárd A zaklatás, mint az iskolai erőszak egy formája című tanulmánya bemutatja az iskolai zaklatás legalapvetőbb jellemzőit, és külön foglalkozik a fizikai és a kapcsolati abúzus mellett az online zaklatással, amely a technikai eszközök térhódításával egyre elterjedtebbé és veszélyesebbé válik, főként a fiatalabb korosztályok körében. Egy empirikus kutatás eredményei alapján bemutatja, hogy milyen komoly következményei lehetnek a zaklatásoknak, és milyen fontos szerepe van a felnőtt társadalomnak (szülőknek, családtagoknak, pedagógusoknak, kutatóknak) ezek megelőzésében, felismerésében, megakadályozásában, illetve a következmények felszámolásában.

Szabó Éva dolgozatának témája a Magyar Honvédség szociális és érdekvédelmi tevékenysége. A szerző dolgozatában áttekinti, hogy honnan ered, milyen történelmi múltra vezethető vissza és mit is jelent pontosan a Magyar Honvédség szociális tevékenysége. A honvédség példamutató és rendkívül szerteágazó munkáját a Veszprém megyében élő nyugállományú katonákra, a nyugállományú katonák özvegyeire, ellátásra jogosult árváira valamint a honvédségi nyugdíjasokra vonatkoztatva ismerteti. A dolgozat rámutat arra, hogy nincs még egy olyan állami szerv vagy munkaadó, amely annyi erőforrást, személyi, szervezeti és anyagi eszközt biztosít nyugállományú tagjai számára, mint a Magyar Honvédség.



A tanulmánykötet ITT érhető el.

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.