Interjú Göntér Mónikával az iskolai zaklatásról

A megoldásfókuszú szemlélet alappillére az erőforrások és jövőbetekintés” – a Megoldásfókusz és értelemkeresés az iskolai zaklatás kezelésében című könyv egyik szerzőjének, Göntér Mónikának gondolatai

Az iskolai bántalmazás komoly probléma, amely mind a szülőket, mind a pedagógusokat kihívás elé állítja. A közös erőfeszítés és az együttműködés azonban kulcsfontosságú a jelenség kezelésében és megelőzésében. Az alábbi interjúban beszélgetek a Megoldásfókusz és értelemkeresés az iskolai zaklatás kezelésében könyv egyik írójával, Göntér Mónikával, aki trénerként, coachként, főiskolai oktatóként számos iskolában vezetett az iskolai zaklatást megelőző, illetve azt kezelő programokat.

Gonter Moni portrek 0340 copy copy copy

Göntér Mónika

A könyv célja, hogy segítse a szülőket és pedagógusokat az egységes üzenet közvetítésében, az információcserében és a hosszú távú megoldások kidolgozásában az iskolai bántalmazás elleni küzdelemben. Hogyan kapcsolódtál a témához, és mi inspirált a könyv megírására?

2015-ben tartottam először pedagógusoknak képzést a megoldásfókuszú szemlélet iskolai alkalmazásáról. Egyre többször hívtak iskolákba, gyakran akkor, amikor már gond volt. Akár kiközösítés, klikkesedés, piszkálódás, vagy bullying. Párhuzamosan ezzel, megismertem Sue Young munkáját, akinek a Megoldásfókuszú iskolák a bántalmazáskezelésen túl című könyve magyar nyelven is megjelent. Láttam, hogy vannak működő technikák, és megerősítette azokat a módszereket is, amelyeket én használtam. Időközben elkezdtem oktatni a Pünkösdi Teológiai Főiskolán coaching témában, később pedig a gyermek- és ifjúságvédelmi szakon is. A kettő így összefűződött. A könyvben én írtam a megoldásfókuszú szemlélet alkalmazásáról, szerzőtársaim és egyben kollégáim Farkas Júlia és Szabó Gabriella pedig a logoterápiáról, a gyermekvédelmi jelzőrendszerről és óratervek összeállításáról. Úgy látjuk, hogy egyre égetőbb a probléma, és szükség van a fejlődésre, új módszerekre.

 

Mi volt a legnagyobb kihívás számodra a könyv megírásában?

A könyv megírásában számomra az időmenedzsment volt a legnagyobb kihívás: vagy „terepen” vagyok, azaz dolgozom az iskolákban, vagy könyvet írok arról, amit csinálok a terepen. Mindkét elfoglaltság időigényes. A témához kapcsolódóan pedig az általa kiváltott indulatok kezelése okozott nehézséget. A szülő-pedagógus-gyerek hármasának különböző kombinációjával dolgozunk. Ha valakinek a gyermekét bántják, mondjuk azzal jön haza, hogy elvették a szendvicsét, csúfolták, kiközösítették, akkor a szülő teljesen jogosan háborodik fel. Sokszor azt szeretnék, hogy büntetést kapjon az, aki ezt csinálta, vagy távolítsák el a közösségből. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy aki egyik nap bántalmazott, másik nap már lehet bántalmazó. Nem fekete és fehér a helyzet, ezért érdemes olyan megközelítést alkalmazni, amely ahhoz járul hozzá, hogy inkább megelőzzük ezt. Ehhez türelem és elfogadás kell.

Azt is kihívás megérteni, hogy mindenki szemszögében van igazság. Ha a gyermek elmesél valamit, az az ő megélése, és az ő megélése teljesen valid. Ezzel párhuzamosan ugyanúgy valid a másik fél megélése is, még ha különbözik is az előzőtől.

 

Mit tehet a szülő, ha a gyermeke iskolai bántalmazásba kerül, akár mint áldozat, vagy mint bántalmazó?

Ezeket a címkéket a megoldásfókuszú szemléletben nem használjuk, mert nem tűnik előrevivőnek az eset megelőzése vagy rendezése szempontjából. Hogy mit tehetünk? Szülőként az első lépés meghallgatni a gyermeket, elfogadni az érzéseit. Nem vonjuk kétségbe, amit mond, de fejben tartjuk, hogy a másik oldalon is egy (vagy több) gyerek van, akinek szintén van egy megélése. Érdemes, ezután a gyermekünkkel beszélni arról, hogy szerinte hogyan tovább, és együtt gondolkodni a folytatásról. Fontos tisztázni, hogy az, hogy segítséget kér, nem árulkodás, senki sem érdemli meg, hogy piszkálják, vagy bántalmazzák. Mindenképpen a gyermekkel közösen találjuk ki, mi legyen a következő lépés.

 

Mi az az intő jel, amit egy szülő a gyermekén észrevehet?

Sajnos nem mindig vannak egyértelmű jelek. Sokszor nem derül ki, hogy baj van. Bár elcsépelten hangzik, de az a legfontosabb, hogy legyünk ott a gyermek számára. Amikor beszélgetni akar, akkor mindent félredobva hallgassuk meg, legyünk ott vele. Nem egyszerű a gyereknek erről megnyílni, és ha egyszer-kétszer lepattan, lehet, hogy elszalasztunk jelzéseket.

Intő jel lehet még, ha az alapvetően jókedvű gyerek nem akar iskolába járni, félti a dolgait, rendszeresen sír. A viselkedésváltozás a legfeltűnőbb. Egy kamaszt még nehezebb faggatni, de ha tudja, hogy ott vagyunk neki, akkor megtalálhatja azokat a pontokat, ahol tud a szülővel beszélni, kapcsolódni.

 

Milyen nehézségek merülnek fel felsősök, vagy gimnazisták körében?

Különválasztanám itt a prevenciót és azt, ha már megtörtént a bántalmazás. Ha van egy támogató, együttműködő, segítő osztályközösség, akkor ott nem valószínű, hogy lesz erre példa. Amikor osztályokkal dolgozunk, mindig az a cél, hogy jó, összetartó közösséggé váljanak, ahová jó bejárni. Ez korosztálytól függetlenül működik. Van, amikor behozok példaként konkrét helyzeteket, és együtt keressük a megoldást. A gyerekeket bevonni nagyon ajánlott, sok jó kreatív megoldást tudnak kitalálni. Ha jelen van már bántalmazás, azt viszont kezelni kell.

Erre alsósoknál nagyon jó eszköz a támogatócsoport-módszer. Ez úgy működik, hogy azokat, akiket megnevez az a gyermek, akinek problémája adódott, egy titkos küldetésre hívom. A küldetés arról szól, hogy a gyermek jobban érezze magát.

Ez a módszer a nagyobbaknál már kevésbé működik. Náluk vagy a teljes osztállyal való munka, vagy az egyéni segítség lehet hasznos. Az biztos, hogy sokat időzünk a vágyott jövő megfogalmazásával és azoknak az erőforrásoknak a feltárásával, amelyek megalapozzák ezt a jövőt.

 

Egyre többet hallani az internetes bántalmazásról. Ez mennyire van jelen az iskolákban?

Sajnos jelen van, de nehezen mérhető fel, hogy mennyire elterjedt. Volt olyan osztály, ahol véletlenül derült ki egy kislány számára, hogy van egy zárt internetes csoport, amelybe őt nem vették be, és a háta mögött beszélnek róla csúnya dolgokat. Ezeket nagyon nehéz észrevenni. Akkor van esélyünk felnőttként, pedagógusként, szülőként tudomást szerezni az ilyenekről, ha előtte már kiépült közöttünk a bizalom, amikor tudják a gyerekek, hogy fordulhatnak hozzánk, megőrizzük titkaikat. A támogató közösség létrehozásában rendkívül fontos, hogy lássuk egymás erősségeit, az osztály tagjai elismerjék egymást, kapcsolódjanak egymáshoz. Ekkor, még ha meg is történik is a bántalmazás, mindig lesznek, akik kiállnak a másikért. Egyaránt fontos a közösséggel foglalkozás, és az egyéni hozzáállás fejlesztése is. Utóbbira az egyéni coaching-beszélgetések során van lehetőség.

 

Milyen gondolatokkal ajánlanád a könyvet az olvasók számára?

Elsősorban szülőknek, pedagógusoknak, segítő szakembereknek ajánlanám a könyvet, de bárki tanulhat belőle. A munkahelyi zaklatás is létezik, felnőttek körében is előfordul bántalmazás. A gyerekek viszont különösen érzékenyek, éppen ezért nem mindegy, milyen példát mutatunk nekik, meg tudjuk-e őrizni a higgadtságunkat, vagy éppen indulatosak leszünk. A gyerekekre erősen hatni fog, amit tőlünk látnak. Nagyobb perspektívából nézve, a társadalomban lévő feszültségek is begyűrűznek a gyermekek és az osztály életébe. Az, hogy mi magunk, hogyan kezeljük ezt, hogyan fordulunk embertársainkhoz, az nagyon meghatározó. Azt szoktam javasolni: mindenki magával kezdje a munkát.

Megoldasfokusz_es_ertelemkereses_az-iskolai_zaklatas_kezeleseben_borito_copy_copy.jpg

Amennyiben további érdeklődést mutatnak a témában, szeretettel várjuk Önöket a könyvbemutatónkon, amelyre március 6-án, 17 órakor kerül sor a Veszprémi Érseki Főiskolán, ahol részletesebben megismerhetik az írásban is érintett gondolatokat. Az eseményen való részvétel egyúttal ösztönöz az együttműködésre és a közösségépítésre az iskolai bántalmazás elleni küzdelemben. Az eseményre a regisztráció az alábbi linken lehetséges: https://forms.gle/QHDeYJztqbm9jmzE8

Pelyvás Eszter Panka interjúja

 

plakat

Megoldásfókusz és értelemkeresés az iskolai zaklatás kezelésében-könyvbemutató

MEGHOSSZABBÍTOTT HATÁRIDŐ!
 
A Veszprémi Érseki Főiskola szeretettel várja a segítő szakembereket, pedagógusokat, szülőket, nagyszülőket, hogy együtt keressünk megoldásokat az iskolai
zaklatás megelőzésére, megállítására.
 
Beszélgetés a Megoldásfókusz és értelemkeresés az iskolai zaklatás kezelésében című könyv szerzőivel, Göntér Mónikával (coach, mentorcoach, tréner, a Pünkösdi Teológiai Főiskola mesteroktatója), és Szabó Gabriellával (szociális szakember, a Pünkösdi Teológiai Főiskola gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó szakképzés gyakorlatvezető tanára).
 
A beszélgetés moderátora Dr. Ládonyi Zsuzsanna (szociálpolitikus, coach, a Veszprémi Érseki Főiskola docense).
 
A részvétel térítésmentes, de előzetes regisztrációt igényel, melynek linkje: https://forms.gle/j8jT3hqXf23Dh2ok6
 
Jelentkezési határidő: 2024. március 1.
 
Helyszín:
Veszprémi Érseki Főiskola
8200, Jutasi út 18/2
Időpont: 2024. március 6. 17 óra
 
konyvbemutato plakat 1

Felvételi hirdetmény

szocialis munka alapszak hirdetmeny copy copy

Fotó- és rövidfilmpályázat

A Veszprémi Érseki Főiskola Pedagógia Tanszéke fotó- és rövidfilmpályázatot hirdet középiskolások
és felsőoktatásban tanulók számára Kapcsolatok és közösségek címmel.
A részletes pályázati kiírás itt olvasható. 

VEF fotopalyazat 2023

cimer 4

Slide
Rólad szól!
Slide
Az életedről szól!
Slide
Az erkölcsi fejlődésedről szól!
Slide
A sikerességedről szól!
Slide
A tudásodról szól!
previous arrow
next arrow
We use cookies
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.