Hallgatói Tanulmánykötet
Második alkalommal jelenik meg a Főiskola gondozásában a Kutatási Ösztöndíjprogramban részt vett hallgatók tanulmányait összefoglaló Hallgatói tanulmánykötet. A kötetben szereplő írások ebben az évben is a pedagógia és a szociális munka gyakorlati kérdéseit járják körbe, és széles körben kutatott, napjainkban is központi jelentőségű témakörökkel foglalkoznak. Az ösztöndíjasok egy-egy esetben elméleti, más esetekben elméleti és empirikus kutatásokat végeztek mentortanáraik irányítása mellett.
Csima Zsolt ebben a tanévben is két tanulmánnyal járult hozzá a kötethez. Egyik tanulmánya „A könnyűzenei egyházzene felsőfokú oktatásának szükségessége és tartalmának bemutatása” címmel a ’gitáros’ vagy ’ifjúsági’ egyházi zenei irányzat kialakulását és történetét mutatja be. Az írás rámutat arra, hogy az egyházi-demográfiai folyamatok következtében elengedhetetlenné vált az egyházzene szerepének újraértékelése. A szerző másik tanulmányát „A laikus liturgikus képzés szükségessége és tartalmának bemutatása” címmel olvashatjuk. A mű egy képzési programot vázol, amelynek célja kezelni azon szakemberek hiányát, akik az iskolai liturgikus élet megszervezésében vesznek részt, illetve segítséget tudnak nyújtani e területen a hittantanároknak, a hitoktatóknak és a katekétáknak.
Gréczi Cecília „A nem tipikusan fejlődő gyerekek hitoktatása” című írása az iskolai hitoktatás területén a ’kéttanáros modell’ módszerének alkalmazása során elért eredményeit mutatja be. Az empíria arra hívja fel a szakma figyelmét, hogy a bemutatott módszer a sajátos nevelési igényű gyermekek hitoktatásának eredményességét támogathatja.
A hallgatók kutatásait Bognárné dr. habil. Kocsis Judit, a Pedagógia Tanszék vezetője mentorálta.
Jankovics Ágnes Irén „Szabadidős tevékenységek és a társas kapcsolatok alakulása – egy középiskolában végzett kutatás főbb tapasztalatai” című tanulmányában saját empirikus kutatását ismerteti. A kutatás keretében két középiskolai osztály diákjai körében hasonlítja össze a szabadidő eltöltésével kapcsolatos szokásokat, különös tekintettel a társas kapcsolatok működésére.
A hallgató kutatását Dr. habil. Leveleki Magdolna főiskolai tanár mentorálta.
Kotroczó Viktória „A deviáns viselkedés családi háttere” című munkájában a családi szocializáció szerepét a deviáns magatartásformák kialakulásában a családszerkezeti jellemzők függvényében vizsgálja. Középiskolások körében végzett empirikus kutatása alátámasztja a szakirodalomból ismert összefüggést, amely szerint a családszerkezet hatással van a fiatalok körében megjelenő különböző devianciák kialakulására.
Koltai Boglárka „A mentális betegségek stigmatizációja és a maszkulin normák” című tanulmányában a szakirodalom feldolgozása alapján ad áttekintést arról, vajon érinti-e a pszichiátriai gondozás alatt álló férfi klienseket a társadalmi stigmatizáció, továbbá milyen hatással vannak a mentális problémákkal küzdő férfi kliensekre a maszkulin normatív elvárások, illetve megjelenik-e esetükben az önstigma. A szerző elméleti tanulmányát egy későbbi empirikus kutatás előkészítéséhez dolgozta ki.
Bellák Andrásné „A családi háttér szerepének vizsgálata a fiatalok bűnelkövető magatartásának kialakulásában” című írásában az elsődleges szocializáció szerepének és a fiatalok bűnelkövető magatartása kialakulásának kapcsolatára fókuszál. Következtetéseit szakmai tapasztalatai és a Nagykanizsai Javítóintézetben ellátott fiatalok körében felvett anonim kérdőívek eredményei alapján vonta le, amelyek arra mutatnak, hogy a fiatalok a családban megélt negatív hatások, krízishelyzetek elől menekülve találnak kiutat ezekben a viselkedési formákban.
A hallgatók munkáját Dr. Ivony Éva főiskolai docens mentorálta.
Műhelykonferencia
Műhelykonferencia összefoglaló
A Veszprémi Érseki Főiskola fejlesztési célkitűzései között továbbra is kiemelt szerepet kap a hallgatói kutatási tevékenységek megerősítése. E célkitűzés megvalósítását a 2022/23-as tanévben főiskolánkon elindított Kutatási Ösztöndíjprogram biztosítja. A 2023/24-es tanévben az ösztöndíjtámogatásban részesült hallgatók a 2024. június 13-án megrendezett műhelykonferencia keretében adtak számot kutatási eredményeikről. A rendezvényt a főiskola rektora, Dr. Sebestyén József nyitotta meg, aki nyitóbeszédében kiemelte, hogy a kutatásokon alapuló ismeretszerzésnek, a kutatói tevékenységnek a kisebb méretű felsőoktatási intézményekben is van létjogosultsága. Egyúttal további tudományos kutatási tevékenységek folytatására bátorította a jelenlévőket, amelyeknek a Hallgatói Tanulmánykötet mellett a Főiskola folyóirata is helyet biztosít.
Az ösztöndíjas hallgatók – a mentortanáraik irányítása és támogatása mellett lefolytatott empirikus kutatásaik eredményeiről – egy-egy 15 perces előadás keretében adtak számot:
Bakosi Tamás: „Otthon nélkül megöregedni” – Egy vizsgálat eredményei idősödő hajléktalanok körében SWLS-H és GDS skálák alkalmazásával.
Mentor: Dr. Ládonyi Zsuzsanna
Bellák Andrásné: A családi háttér szerepének vizsgálata a fiatalok bűnelkövető magatartásának kialakulásában.
Mentor: Dr. Ivony Éva
Csima Zsolt: A könnyűzenei egyházzene felsőfokú oktatásának szükségessége és tartalmának bemutatása.
Mentor: Bognárné Dr. habil. Kocsis Judit
Damásdi Márton: A szociális munka dilemmái és a dilemmák feloldásának eszközei a Veszprémi Családsegítő és Gyermekjóléti Integrált Intézmény családsegítői és esetmenedzserei körében.
Mentor: Magvas Mária
Futóné Molnár Tímea: A szociális munka összefüggése a devianciákkal a 11-14 éves korúak körében, különös tekintettel az internetfüggőségre.
Mentor: Dr. habil. Leveleki Magdolna
Koltai Boglárka: A Horgony Pszichiátriai Nappali Klub férfi tagjainak stigmatizációja.
Mentor: Dr. Ivony Éva
Az előadásokat tudományos diszkusszió és hozzászólások követték. A műhelykonferencia zárásaként Bognárné Dr. habil. Kocsis Judit az alap- és graduális képzések keretében megvalósuló kutatómunka fontosságát hangsúlyozta, egyúttal megköszönte a hallgatók színvonalas előadásait és a mentortanárok munkáját.